Selasa, 21 April 2015

Kajian Shubuh : Bab 303 Larangan Menemui Ahli Tenung, Ahli Nujum, Ahli Silap Mata,Orang-orang Meramal Dan Sebagainya Dengan Menunjuk Dengan Menggunakan Kerikil, Biji Sya'ir Dan Sebagainya

Hari  : Sabtu, 18 April 2015/28 Jumadil Akhir 1436 H
Oleh : Ustadz Endang Iskadar, S.Pd.I
Dari Kitab Riyadhus Shalihin karya Imam Nawawi



1666. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Orang-orang semua bertanya kepada Rasulullahs.a.w. perihal kahin - ahli tenung atau tukang meramal.
Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Tidak adasesuatupun yang hak atau benar daripadanya." Orang-orang berkata lagi: "Ya Rasulullah, sesungguhnyamereka itu memberitahukan kepada kita akan sesuatu hal yang kadang-kadang lalu menjadi kenyataan -yakni seolah-olah benar." Rasulullah s.a.w. kemudian bersabda: "Itulah sesuatu kalimah hak - yaknimerupakan kebenaran - yang disambar oleh seorang jin, kemudian disampaikan - dibisikkan -dalamtelinga kekasihnya, kemudian dengan sebuah kalimah yang benar itu oleh ahli tenung tadidicampurkannya dengan seratus macam kedustaan."
(Muttafaq 'alaih)Dalam riwayat Imam Bukhari dari Aisyah radhiallahu 'anha disebutkan bahawsanya Aisyahmendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya malaikat itu turun ke mega - yakni awan,kemudian menyebutkan sesuatu perkara yang sudah diputuskan di langit, lalu syaitan itu memasangkan pendengarannya untuk mencuri isi keputusan tadi, selanjutnya setelah didengarkan baik-baik, ia punlalu menyampaikannya kepada ahli tenung. Seterusnya ahli tenung tadi membuat kedustaan seratusmacam banyaknya yang keluar dari hatinya sendiri, di samping satu yang dari syaitan tersebut - yangdianggap sebagai kebenaran."
 Sabdanya:  fa-yaqurruha dengan fathahnya ya' dan dhammahnya qaf serta ra', bermaksud ialahmenyampaikannya. Al'anan dengan fathahnya 'ain.
  

1667. Dari Shafiyah binti Ubaid dari salah seorang isteri Nabi s.a.w. - radhiallahu 'anha dariNabi s.a.w., sabdanya: "Barangsiapa yang menemui juru teka, lalu menanyakan sesuatu hal kepadanya, kemudianmembenarkannya - yakni mempercayainya, maka tidak akan diterima solatnya selama empat puluhhari."
(Riwayat Muslim)
  

1668. Dari Qabishah bin al-Mukhariq r.a., katanya: "Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:"Peramalan dengan garis-garis, penilikan keuntungan - atau nasib - serta berbicara dengan burung -untuk melihat untung rugi, semuanya adalah dari perbuatan sihir - atau pertenungan."Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dengan isnad hasan.
Ia berkata:  Aththarqu bermaksud membentak, maksudnya ialah memjentak burung dengan pengertian bahawa ia akan memperolehi keuntungan atau kecelakaan dengan melihat ke arah manaterbangnya burung itu. Jikalau terbang ke kanan, maka merasa dirinya akan memperolehi keuntungan,sedang jikalau ke kiri, maka dirinya akan mendapatkan celaka."Abu Dawud berkata lagi:  Al'iyafah ialah tulisan yakni peramalan dengan menggunakan - ataumelihat - garis-garis. Al-Jauhari berkata dalam kitab Ashshahab:  Aljibtu adalah kalimah yangdimutlakkan pada berhala, tukang tenung, ahli sihir dan sebagainya.


1669. Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang mencari satu macam ilmu pengetahuan dari golongan ilmu penujuman,maka bermakna ia telah mencari suatu cabang dari ilmu sihir. Bertambah ilmu sihirnya itu sebanyak tambahnya dalam ilmu penujuman tadi."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dengan isnad shahih.


1670. Dari Mu'awiyah bin al-Hakam r.a., katanya: "Aku berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnyaaku ini baru sahaja meninggalkan kejahiliyahan dan Allah telah mendatangkan Agama Islam. Di antarakami banyak orang yang menemui ahli tenung itu, bagaimanakah kedudukannya itu?" Beliau s.a.w.bersabda: "Janganlah engkau menemui ahli tenung itu." Aku berkata lagi: "Di antara kami ada jugaorang yang merasa akan mendapat nasib buruk." Beliau s.a.w. bersabda: "Hal itu adalah sesuatu yangmereka dapatkan dalam hati mereka sendiri, maka tentulah tidak dapat menghalang-halangi mereka - yakni hal itu tidak akan memberikan bekas apapun kepada mereka, baik manfaat atau kemudharatan."
Aku berkata pula: "Di antara kami ada pula orang-orang yang meramalkan nasibnya denganmenggunakan garis-garis." Beliau s.a.w. bersabda: "Dahulu ada seorang Nabi dari golongan para Nabi, ia membuat ramalan dengan garis, maka barangsiapa yang sesuai dengan garis itu, ialah yangmemperolehi nasibnya." (Riwayat Muslim)


1671. Dari Abu Mas'ud al-Badri r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. melarang dari harga anjing -yakni menggunakan wang dari hasil penjualan anjing, juga dari upah hasil perzinaan serta daripembayaran yang diperolehi oleh tukang tenung - dukun ahli silap mata kerana penilikannya."(Muttafaq 'alaih)

0 komentar:

Posting Komentar