Selasa, 05 Mei 2015

Kajian Shubuh : Bab 188 Keutamaan Solat Subuh Dan Asar

Hari  : Kamis, 30 April 2015/11 Rajab 1436 H
Oleh : Ustadz Endang Iskadar, S.Pd.I
Dari Kitab Riyadhus Shalihin karya Imam Nawawi






1045. Dari Abu Musa r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang bersembahyang solat bardain - yakni solat Subuh dan solat Asar, maka iaakan masuk syurga."  (Muttafaq 'alaih)



1046. Dari Abu Zuhair iaitu Umarah bin Ruwaibah r.a., katanya: "Aku mendengar Rasulullahs.a.w. bersabda:
"Tidak akan masuk neraka seseorang yang bersembahyang sebelum terbitnya matahari dansebelum terbenamnya," yakni solat Subuh dan solat Asar. (Riwayat Muslim)
  


1047. Dari Jundub bin Sufyan r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barangsiapa yang bersembahyang Subuh, maka ia adalah dalam tanggungan Allah - yaknimengenai keselamatan dirinya dan lain-lain. Maka perhatikanlah, wahai anak Adam - yakni manusia, janganlah sampai Allah itu menuntut kepadamu sesuatu dari tanggungannya." (Riwayat Muslim)Keterangan Hadis di atas harap dilihat dalam Hadis no. 388 pada Kitab Riyadhus Solehin JilidPertama di muka surat 219.
  

1048. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Berganti-gantilah untuk menyertai kamu sekalian beberapa malaikat di waktu malam danbeberapa malaikat di waktu siang. Mereka sama-sama berkumpul dalam solat Subuh dan Solat Asar.Kemudian naiklah malaikat yang bermalam dengan kamu sekalian itu, lalu Allah bertanya kepadamereka, padahal sebenarnya Allah adalah lebih Maha Mengetahui tentang hal-ehwalhamba-hamba-Nya, tanyaNya: "Bagaimanakah kamu sekalian meninggalkan hamba-hambaKu?" lalu para malaikat itu menjawab: "Kami meninggalkan mereka dan mereka sedang melakukan solat dansewaktu kami menemui mereka itu, juga di waktu mereka melakukan solat." (Muttafaq 'alaih)
  

1049. Dari Jarir bin Abdullah al-Bajali r.a., katanya: "Kami semua ada di sisi Nabi s.a.w. Beliaus.a.w. lalu melihat bulan di malam bulan purnama - yakni tarikh empat belas bulan hijriyah, kemudianbeliau bersabda:
"Kamu sekalian akan dapat melihat Tuhanmu sebagaimana kamu sekalian melihat bulan ini,tidak akan memperolehi kesukaran kamu sekalian dalam melihatNya itu. Maka jikalau kamu sekaliandapati tidak akan dialahkan - dimalaskan - oleh solat sebelum terbitnya matahari dan sebelumterbenamnya, maka lakukanlah ia,"
maksudnya jangan sampai dialahkan oleh sesuatu hal sehinggatidak melakukan kedua-dua solat itu dan jelasnya ini adalah merupakan perintah wajib. (Muttafaq 'alaih)Dalam suatu riwayat disebutkan: "Beliau s.a.w. lalu melihat ke bulan pada malam bulanpurnama itu - yakni bulan tarikh empat belas."



1050. Dari Buraidah r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda:

"Barangsiapa yang meninggalkan solat Asar, maka leburlah - yakni rosaklah -amalan-amalannya." (Riwayat Bukhari)

0 komentar:

Posting Komentar