Kamis, 16 April 2015

Kajian Shubuh : Bab 193 Perintah Menjaga Solat-Solat Wajib Dan Larangan Keras Serta Ancaman Hebat Dalam Meninggalkannya (Lanjutan)

Hari  : Kamis, 16 April 2015/26 Jumadil Akhir 1436 H
Oleh : Ustadz Noerdin
Dari Kitab Riyadhus Shalihin karya Imam Nawawi



1076. Dari Jabir r.a., katanya: "Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya antara seseorang dengan kemusyrikan dan kekafiran itu adalah meninggalkansolat,"
yakni kalau sudah meninggalkan solat, maka orang itu tentu telah menjadi kafir. (RiwayatMuslim)
  

1077. Dari Buraidah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Ikatan perjanjian antara kami - iaitu kaum Muslimin - dan mereka - iaitu kaum munafikin -ialah solat. Maka barangsiapa yang meninggalkan solat, sungguh-sungguh kafirlah ia."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
  

1078. Dari Syaqiq bin Abdullah at-Tabi'i yang sudah dimufakati - oleh para alim-ulama - tentangkebaikannya, rahimahullah,
 berkata: "Para sahabat Nabi Muhammad s.a.w. tidak berpendapat akansesuatu dari sekian banyak amalan yang jikalau ditinggalkan lalu menjadikan kafir, kecuali hanya solatsahaja." Yakni: Jadi kalau solat yang ditinggalkan maka dapat menyebabkan orang yangmeninggalkannya itu menjadi kafir.Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dengan isnad shahih.
  

1079. Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya pertama-tama amalan yang seseorang itu dihisab dengannya ialah solatnya,maka jikalau baik solatnya itu, sungguh-sungguh berbahagialah dan beruntunglah ia dan jikalau rosak,sungguh-sungguh menyesal dan merugilah ia. Jikalau seseorang itu ada kekurangan dari sesuatuamalan wajibnya, maka Tuhan Azzawajalla berfirman: "Periksalah oleh kamu sekalian - wahaimalaikat, apakah hambaKu itu mempunyai amalan yang sunat." Maka dengan amalan yang sunnahitulah ditutupnya kekurangan amalan wajibnya, kemudian cara memperhitungkan amalan-amalanlainnya itu pun seperti cara memperhitungkan amalan solat ini."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan.

0 komentar:

Posting Komentar