Kamis, 23 April 2015

Kajian Shubuh : Bab 138 Haramnya Kita Memberi Salam Kepada Orang-orang Kafir Dan Cara Menjawab Salam Dari Mereka Dan Sunnahnya Mengucapkan Salam KepadaOrang-orang Yang Ada Di Dalam Majlis Yang Di Antara Mereka Ada Kaum Muslimin Dan Kaum Kafirin

Hari  : Rabu, 22 April 2015/03 Rajab 1436 H
Oleh : Ustadz Noerdin
Dari Kitab Riyadhus Shalihin karya Imam Nawawi






864. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Janganlah memulakan mengucap salam kepada orang Yahudi dan jangan pula kepada orang Nasrani. Maka jikalau kamu sekalian bertemu dengan salah seorang di antara mereka itu - yakni orangYahudi atau Nasrani- pada suatu jalanan, maka paksakanlah kepada mereka itu untuk melalui yangtersempit dari jalan itu. " (Riwayat Muslim)
  

865. Dari Anas r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jikalau ada golongan ahlulkitab - iaitu orang Yahudi atau Nasrani - memberi salam kepadakamu sekalian, maka ucapkanlah : Wa'alaikum." (Muttafaq 'alaih)
  


866. Dari Usamah r.a. : "Bahawasanya Nabi s.a.w. berjalan melalui suatu majlis - pertemuan, yang di dalamnya terdapat berbagai campuran antara kaum Muslimin dan kaum musyrikin yaitu parapenyembah berhala dan ada pula orang Yahudi, lalu Nabi s.a.w. memberikan salam kepada mereka."(Muttafaq 'alaih)

0 komentar:

Posting Komentar